OKIENKO PRE RODIČOV
Máte prváka?

I pre tie deti, ktoré sa tešia na školu, predstavuje vstup do školy značnú záťaž. Deti, ktoré chodili do materskej školy, sú na tom lepšie a zmena v ich živote nie je taká veľká. To, čo prežíva dieťa pri vstupe do školy a aký bude jeho vzťah k nej, závisí obvykle od postoja rodičov ku škole, od toho, čo počuje o škole od starších súrodencov, prípadne rovesníkov v škôlke. Prostredie školy je potrebné dieťaťu pred vstupom do nej čo najviac priblížiť. Rozprávať sa s ním o tom, čo ho čaká. Vysvetliť mu, prečo je škola potrebná, že v nej budú aj úlohy, ktoré sú ťažšie, ale vy mu pomôžete. Zvládli to všetky deti, aj mamy a otcovia. Dieťa veľmi rado počúva, ak mu porozprávate nejakú vlastnú, zábavnú príhodu s dobrým koncom zo školy.

Čo by mal budúci prvák vedieť?
- samostatne sa obliecť a obuť
- pozapínať si gombíky a zaviazať šnúrky na obuvi
- samostatne sa najesť lyžičkou aj príborom
- samostatne sa obslúžiť na WC, umyť si ruky, spláchnuť
- správne vyslovovať všetky hlásky
- vyjadrovať sa plynule aj v zložitejších vetách
- spočítať predmety do 6
- interpretovať obsah krátkej rozprávky
- poznať naspamäť detskú pesničku alebo básničku
- kresliť pevné a neroztrasené línie
- nakresliť postavu so všetkými základnými znakmi (hlava, krk, trup, ramená atď.,
postava je anatomicky správne rozložená) - vystrihnúť jednoduchý tvar podľa predkreslenej čiary
- poznať základné odtiene farebného spektra (červená, zelená, žltá, oranžová,
fialová, atď.) - orientovať sa v priestore, vie kde je "vpredu", "vzadu", "hore", "dole", "vpravo", "vľavo"
Ako by sa mal budúci prvák správať?

- vydrží pri hre alebo inej činnosti 15-20 minút
- začatú prácu alebo hru dokončí, nezačína neustále niečo nové, neodbieha
- na nové prostredie a osoby si zvyká bez väčších problémov (neplače, neskrýva sa za rodičov, neuteká)
- väčšinou sa hráva spoločne s deťmi, nestráni sa ich spoločnosti, nie je medzi deťmi bojazlivý a plačlivý
- nie je agresívny, spory s deťmi dokáže riešiť väčšinou bez bitky, hádky, vzdorovitosti
- v jeho správaní by sa nemali prejavovať zlozvyky, ako napríklad: cmúľanie prstov, ohrýzanie nechtov, časté pokašliavanie, žmurkanie
- nezajakáva sa pri reči
- nepomočuje sa
- ovláda prejavy slušného správania (pozdraviť, odzdraviť a pod.).

Často sa stáva, že dieťa si tajne pribalí do aktovky i niektorú obľúbenú hračku. Je dôležité, aby dieťa pochopilo, že sa s danou hračkou na hodinách hrať nemá a môže si ju vybrať z tašky počas prestávky alebo po vyučovaní v školskom klube. Za týchto predpokladov, môže rodič dovoliť svojmu dieťaťu nejakú osobnú drobnosť zobrať so sebou. Dieťa tak bude mať pri sebe niečo dôverne známe a môže sa cítiť istejšie a sebavedomejšie.
Čo čaká prváka?
- zmena prostredia
- zmena pedagógov a vychovávateľov
- strach z nepoznaného (či sa môže prihlásiť, vzdialiť na toaletu, vysloviť svoj názor, posťažovať sa, ak mu bolo ublížené, či zvládne dané úlohy, či si nájde priateľov, aká bude pani učiteľka, či sa bude môcť ešte hrať a pod.)
- strata kamarátov, ktorí nemusia spolu s ním nastúpiť do tej istej základnej školy, triedy
- nové, náročnejšie povinnosti (napríklad písanie domácich úloh)
- zmena denného režimu (strata času na oddych - poobedný spánok)
- prispôsobenie sa školským pravidlám, systému a požiadavkám (hlásenie sa, čakanie na vyvolanie, systém aktívnej pozornosti počas hodiny a čas oddychu počas prestávky a pod.)
- zmena sústredenia pozornosti (dieťa musí byť disciplinovanejšie, musí pozornosť sústrediť na učiteľa, reagovať na otázky, ktoré sú mu kladené, spoznávať a učiť sa nové poznatky,...)
- vydržať sústredene počúvať a pracovať podľa pokynov 45 minút
- hodnotenie jeho výkonov, na ktoré nemuselo byť dieťa zvyknuté
- dieťa sa musí naučiť byť sebestačné, organizovať si samo čas (čas zjesť desiatu cez prestávku, pripraviť si pomôcky a pod.)

Čo by mal urobiť rodič?

Aké ťažkosti sa môžu v prvom ročníku vyskytnúť?

Keď dieťa prežíva úzkosť alebo má s niečím ťažkosti, často nevie požiadať o pomoc priamo. Reaguje rannými bolesťami bruška, hlavy, zvracaním, nutkaním na WC, nočným pomočovaním, tikmi a pod. Nejde o vedomé správanie, takto dieťa volá o pomoc dospelého. Takýmto ťažkostiam sa dá predísť, ak už v období pred nástupom do školy svedomito zvážime stav dieťaťa.
Z praxe je známe, že vo veku okolo 6 rokov nie všetky deti z rôznych dôvodov dosahujú primeranú úroveň školskej spôsobilosti vo všetkých oblastiach vývinu. Na možné ťažkosti v škole vás môžu upozorniť najmä nasledujúce príznaky:
- zaostávajúci vývin reči, chudobná slovná zásoba
- citová labilita, plačlivosť, úzkosť v novom prostredí
- hravosť
- zábudlivosť
- nesústredenosť
- hyperaktivita
- neschopnosť vyčleniť podstatné zo získaných veku primeraných informácií
- nedostatky všeobecných vedomostí všeobecnej informovanosti
- znížená výkonnosť
- ťažkosti v adaptácii na kolektív

Kedy uvažovať o vyšetrení školskej spôsobilosti?
Vtedy, keď dieťa:
- je veľmi živé, hravé, nevydrží dlhšie pri jednej činnosti, dá sa ľahko odpútať vonkajšími podnetmi
- nerado kreslí, nedrží správne ceruzku, alebo ju striedavo drží v pravej a ľavej ruke, nie je dosť zručné
- má ťažkosti s výslovnosťou, málo rozvinutú reč
- je bojazlivé, odmieta kontakt s druhými a v cudzom prostredí reaguje plačom
- je síce rozumovo zrelé a celkovo vyspelé, ale v rodinnom prostredí sa odohrávajú veľké zmeny (napr. rodiča sa rozvádzajú)
- opakované a časté choroby (napr. opakované zápaly horných dýchacích ciest, záchvatové ochorenia a pod.)
- nie je samostatné v sebaobsluhe
- nechodilo (alebo veľmi málo chodilo) do materskej školy a hrozí, že si bude ťažko zvykať na systém povinností, na kolektív detí a na požiadavky učiteľa.
Ak máte podozrenie, že niektoré z prejavov vášho dieťaťa by mohli komplikovať jeho prispôsobovanie alebo výkony v škole, môžete sami alebo v spolupráci so ZŠ požiadať o posúdenie školskej spôsobilosti a navštíviť s dieťaťom centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie a poradiť sa s odborníkom.
Dvadsatoro rodičom od ich detí:

1. Nerozmaznávajte ma.
- viem dobre, že by som nemal dostať všetko, čo si zažiadam, ja vás len skúšam
2. Nebojte sa byť prísni a pevní.
- ak mi vytvoríte hranice, budem sa cítiť bezpečnejšie
3. Nedovoľte, aby som si vytvoril zlé návyky.
- musím sa spoliehať na vás, že ich včas odhalíte
4. Nerobte zo mňa menšieho ani dospelejšieho, ako v skutočnosti som.
- núti ma to, aby som sa správal nezmyselne a neprirodzene
5. Nezabúdajte, že sa vždy nedokážem vyjadriť tak, ako by som chcel.
- nie som preto niekedy presný a ťažko mi je rozumieť
6. Nekričte na mňa, nenadávajte a nedohovárajte mi na verejnosti.
- ďaleko viac na mňa zapôsobí, keď sa so mnou pokojne porozprávate v súkromí
7. Nevnucujte mi, že moje chyby sú ťažké hriechy.
- nabúra to môj zmysel pre hodnoty
8. Nenechajte sa príliš vyviesť z miery, keď poviem, že vás nemám rád.
- to nie vás, ale vašu moc, ktorá ma ohrozuje
9. Nechráňte ma pred všetkými následkami môjho správania.
- potrebujem sa naučiť znášať ťažkosti a bolesť
10. Nevenujte prehnanú pozornosť mojim drobným poraneniam a boliestkam.
- dokážem sa s nimi vyrovnať sám
11. Nesekýrujte ma.
- musel by som sa brániť tým, že budem hluchý a budem robiť "mŕtveho chrobáka"
12. Nesľubujte mi nesplniteľné veci.
- pamätajte si, že sa cítim ukrivdený, keď sa sľuby nedodržia
13. Neskúšajte nadmerne moju poctivosť.
- dostanem strach a potom klamem
14. Nebuďte nedôslední.
- to ma úplne mätie
15. Nehovorte mi, že ma nemáte radi, keď vás v niečom sklamem.
- veľmi ma to bolí a ťažko na to zabúdam
16. Nehovorte mi, že moje obavy a strach sú hlúposti.
- pre mňa sú hrozne skutočné a veľa pre mňa znamená, keď sa mi snažíte porozumieť
17. Nesnažte sa mi nahovoriť, že ste dokonalí a bez chýb.
- hrozne ma šokuje, keď zistím, že to tak nie je
18. Nikdy si nemyslite, že je pod vašu dôstojnosť sa mi ospravedlniť.
- po úprimnom ospravedlnení sa môj vzťah k vám stane ešte vrúcnejší
19. Nezabúdajte, ako rýchlo dospievam.
- je určite ťažké držať so mnou krok, ale snažte sa, prosím
20. Nezabudnite, že budem vedieť rozdávať lásku a vyrastie zo mňa dobrý človek len vtedy, keď budem lásku a láskavé porozumenie pociťovať od vás sám, m i l í m o j i r o d i č i a...
