Marec - Mesiac knihy
Hoci sa s knihami stretávame už od útleho detstva, v dobe informačných technológií viacerí z nás uprednostňujú trávenie voľných chvíľ pri počítači, televízii či v kine. Aj keď nám zdanlivo technika dáva nový zážitok, oberá nás o niečo iné, oveľa cennejšie. O našu fantáziu a predstavivosť. Nedovolí nám spoznať ľudské duše a povahy, nedá nám možnosť preniesť sa do inej doby, nedovolí nám predstaviť si krásnu prírodu, osvojiť si nové slová, rozšíriť si obzor... Toto nám poskytne iba kniha. Práve preto sme si pripomínali jej nezastupiteľné miesto v živote človeka prostredníctvom viacerých aktivít:
1. Ktorý mesiac je označovaný ako "Mesiac knihy"? (pátrame v tajničkách)
2. Kde sa nachádza školská knižnica? (zakresľujeme do plánu)
3. Čo nájdeme v školskej knižnici? (hľadáme a objavujeme)
Od marca sa naša školská knižnica môže pochváliť nielen krásnym novým nábytkom, ale najmä novými tabletmi, ktoré budú slúžiť na podporu čítania žiakov. Každý z nich má totiž nainštalovanú aplikáciu KUBO EDU, ktorá spája vzdelávanie a zábavu. Obsahuje viac ako 1800 detských kníh s očarujúcim dizajnom, ktoré podporujú čítanie a učenie sa hravou formou. Neváhali sme a vybrali sme sa ju vyskúšať. Boli sme príjemne prekvapení prehľadným usporiadaním titulov a intuitívnym ovládaním, ktoré zvládol úplne každý.
4. Prečo sa zaregistrovať do Kubo Edu?
Táto digitálna knižnica prináša klasické aj moderné tituly na zariadeniach, ktoré sú príťažlivé pre najmladšiu generáciu. Výhodou je, že s KUBO EDU si školáci osvojujú digitálne zručnosti bezpečne a okrem digitálnej gramotnosti si zlepšujú aj tú čitateľskú. Je otvorená nonstop pre všetkých. Každé dieťa si môže kedykoľvek a kdekoľvek otvoriť svoju obľúbenú knihu a začítať sa. Potrebuje len počítač, tablet alebo mobilný telefón a môže čítať doma, na výlete, na ceste do a zo školy alebo počas nekonečného čakania na krúžky (Manuál na registráciu a prihlásenie).
5. Ako sa správame v knižnici? (tvoríme pravidlá)
- Svojím správaním nerušíme ostatných.
- Šetrne zaobchádzame s knihami.
- Vkladáme ich späť na to isté miesto.
- Dodržiavame výpožičný čas 1 mesiac.
- Pred vstupom do knižnice si vypneme mobil.
- Na požičanú knižku dávame pozor, aby sme ju mohli vrátiť nepoškodenú späť.
- K pani knihovníčkam sa správame zdvorilo, vždy slušne pozdravíme.
- Ročný poplatok za vypožičiavanie kníh zaplatíme včas.
- Dodržiavame otváracie hodiny.
6. Poznáme klasické rozprávky? (riešime obrázkové hádanky)
7. Ako vieme čítať? (čítanie neznámeho textu, počet správne prečítaných slov za 1 min.)
- priemerný počet prečítaných slov za 1 minútu je v našej triede 29
- k najlepším čitateľom patria: Nikolasko (55 slov/min.), Janko, Peťko (37 slov/min.) a Anton (36 slov/min.).
8. Je ťažké byť ilustrátorom? (tvoríme kresby k obľúbeným príbehom)
- Moja obľúbená rozprávková bytosť
9. Z koho by bol dobrý spisovateľ? (spoločne vymýšľame text)
Vyskúšali sme si tvorbu vlastného príbehu. Ako? Po prečítaní veršovanej rozprávky Adriána Macha (GERDA - malá veľrybka) sme sa rozhodli, že tejto sympatickej postave vymyslíme ďalšie dobrodružstvá. Pred samotným písaním sme spoločne porozmýšľali nad tým:
- Kde sa bude náš príbeh odohrávať?
- Kto v ňom bude vystupovať?
- Čo sa v ňom udeje?
Výsledok nášho spoločného snaženia sme spracovali ako maľované čítanie:


10. Ako správne čítať ? (čítanie starších mladším)
Keďže onedlho ideme do Bábkového divadla v Žiline na divadelné predstavenie Kráska a zviera, boli sme zvedaví, o čom táto rozprávka je. Využili sme ponuku starších žiakov a nechali sme ich, aby nám ju prečítali. Takto sme mali možnosť zistiť, ako by sme mali pracovať s hlasom, aby naše čítanie bolo nielen správne, ale najmä pútavé. Vďaka aktívnemu počúvaniu sme si osvojili aj množstvo nových slov, ktoré do slovnej zásoby prváčikov ešte bežne nepatria.