Deň vody
Voda je nevyhnutným zdrojom života, no v posledných desaťročiach jej rapídne ubúda. Slovensko zatiaľ patrí ku krajinám, ktoré majú dostatok zdrojov pitnej vody. Nemusí to však takto zostať navždy! Aj u nás už pôsobia klimatické zmeny, vďaka ktorým nastáva extrémne sucho v dôsledku chýbajúcich zrážok – ako v lete, tak aj v zime. Nepotrvá dlho a aj na Slovensku bude mať voda cenu zlata.
Keďže táto vzácna kvapalina má nezastupiteľné miesto v našom živote, mali by sme si neustále pripomínať jej dôležitosť. Práve preto sme sa pri príležitosti Dňa vody zamerali prostredníctvom viacerých aktivít na zvyšovanie povedomia žiakov v týchto oblastiachi:
1. Význam vody pre život
a) zmapovanie doterajších vedomostí - skupinová práca:
b) doplnenie informácií prostredníctvom prezentácie:
c)
voda v živote človeka: -
pantomíma
- skladanie loďky (vodná doprava)
d) voda v živote zvierat – svet pod morskou hladinou ("More vo fľaštičke")
e) voda v živote rastlín –starostlivosť o rastliny v triede a na chodbách
2. Podoby vody v prírode
a) Spoznáš vodu podľa sluchu? - sluchové hádanky
b) Rozhodni o pravdivosti výrokov o vode (PRAVDA/NEPRAVDA):
- potok je väčší ako rieka (N)
- bez vody by zvieratá zahynuli (P)
- voda je neživá prírodnina (P)
- vodná para má kvapalné skupenstvo (N)
- vodou musíme šetriť (P)
- vodu z potokov môžeme piť (N)
- ľad má pevné skupenstvo (P)
- pri sprchovaní minieme menej vody ako pri kúpaní (P)
- vodu potrebuje všetko živé na zemi (P)
- Deň vody je 21.marca (N)
c) Doplň pojmovú mapu:
d) Ukry názov do tajničky:
Téma Svetového dňa vody 2025 je "Zachráňme ľadovce - každá kvapka sa počíta". Ľadovce sa topia rýchlejšie ako kedykoľvek predtým, čo ohrozuje miliardy ľudí. Ústup ľadovcov totiž vedie k povodniam, suchám, zosuvom pôdy a stúpaniu hladiny mora. Ochrana ľadovcov preto nie je len environmentálnou otázkou, ale otázkou prežitia. My sme sa túto tému pokúsili ukryť do tajničky:
3. Ochrana vodných tokov
a) "Vodné desatoro"– spoločné zostavenie pravidiel:
- Nepúšťať vodu zbytočne!
- Doťahovať kohútiky, aby voda nekvapkala!
- Uprednostňovať sprchovanie pred kúpaním!
- Šetriť vodou pri umývaní zubov, používať pohárik!
- Pri splachovaní používať šetrič vody!
- Neumývať auto v blízkosti vody!
- Čistiť studničky a okolie vodných plôch!
- Na polievanie používať dažďovú vodu!
- Nevypúšťať kanalizáciu do riek a potokov!
- Nechytať ryby tam, kde to nie je dovolené!
b) tvorba zákazových značiek na ochranu vodných tokov: - samostatná práca
Získané vedomosti sme precvičovali a utvrdzovali v priebehu celého mesiaca vo všetkých vyučovacích predmetoch:
SLOVENSKÝ JAZYK:
- čítanie básne – maľované čítanie Kvapka

- čítanie súvislého textu – "Vodník Čľupko"
- kartičkový diktát
- počúvanie príbehu "O lesnej studničke" :
V rámci aktivity "čítanie starších žiakov mladším" sme si vypočuli príbeh, v ktorom šikovní prváci vyčistili lesnú studničku zanesenú lístím a napadanými halúzkami. Nechali sme sa ním inšpirovať a rozhodli sme sa, že sa aj my postaráme o to, aby lesná studnička pri neďalekej diviačej obore v Klobušiciach, bola čistá ako zrkadlo. Hneď, ako nám to počasie dovolí, vyrazíme do terénu a zariadime to! :o)
MATEMATIKA:
- "Počítanie s Kvapkou" – kartičky
- "Lode" – orientácia v štvorcovej sieti
- "Číselný dážď" - pamäťové počítanie v obore do 20
PRVOUKA:
- tematický celok VODA (podoby vody, zdroje vody, význam vody, šetrenie vodou, kolobeh vody v prírode...)



HUDOBNÁ VÝCHOVA:
- zopakovanie známych piesní s vodnou tematikou (Prší, prší, len sa leje..., Húsky, biele, húsky..., Skáče žaba po blate.., Už je zima, už je tu..., ) + počúvanie skladby Camille Saint-Saëns – Aquarium (jednoduchá pohybová improvizácia)
TELESNÁ VÝCHOVA:
- "Behacie pexeso" – hľadanie rovnakých slov